De rest van de eerste werkweek - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Marjolein Rij - WaarBenJij.nu De rest van de eerste werkweek - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Marjolein Rij - WaarBenJij.nu

De rest van de eerste werkweek

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

17 Januari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Sollicitanten afwijzen, mijn eerste dip en een vrije dag

De werkdagen na mijn eerste werkdag voelden al wat minder ongemakkelijk. Ik realiseer me ook steeds meer wat voor regelingen hier allemaal een rol spelen, zo anders dan in Nederland! En er komt echt veel meer bij kijken dan dat ik in eerste instantie had gedacht. Ook al die nationaliteiten… Niet iedereen spreekt (even goed) Engels en hierdoor heb ik al een aardig probleempje tussen twee werknemers meegemaakt. Maar dat is natuurlijk beroepsgeheim. ;)

Op woensdag begon ik met 35 cv’s scannen voor een functie bij Finance hier in het hotel. Best grappig, werkdag drie en ik mag meteen bepalen wie er vooral niet een sollicitatiegesprek krijgen. Maarja, het was dan ook een basisfunctie en ik kreeg natuurlijk uitleg. Wel leuk, verantwoordelijkheid! Mensen van over de hele wereld (vooral heel veel mensen uit India en de Filippijnen) solliciteren voor een functie hier. En ook zo veel reacties! Er was een vacature met bijvoorbeeld rond de 150 reacties, toen is die vacature gesloten en is dezelfde functie opnieuw geopend (zodat die vacature weer wat meer bovenaan komt) en hebben er nog zo’n 115 man gereageerd. Ik hoop niet dat ik daarvan de cv’s mag gaan scannen… Maar goed, die 35 waren nog wel te doen. Maar zoals ik al zei, komen er veel wetten en regelingen bij kijken. Iemand uit Egypte? Syrië? Die wordt meteen afgewezen, het is niet mogelijk om een visum te regelen door de situaties daar.

Ik heb donderdag ook gehoord dat ik verantwoordelijk ben voor het begin van het “employment” proces. Ze hebben zo veel documenten nodig die gefiled moeten worden. Sowieso wordt echt alles gefiled, maar ook voordat iemand kan beginnen met werken zijn er flink wat papieren nodig. Ik ben een beetje begonnen met referenties checken.

Mijn werkdagen lijken lang, maar ik vind dat ritme eigenlijk best wel fijn. Woensdag stond ik iets later op dan maandag en dinsdag, omdat ik wist dat er een paar bij HR toch nog gingen ontbijten na de morning meeting en ze vroegen steeds of ik mee ging, dus dikke prima, ontbijten tijdens werktijd. Anyway, ik kom dus rond 8 uur binnen, ga de post halen voor HR, start rustig op. 8:30 morning meeting en daarna ontbijten. Lunch is rond 12:45/13:00 en dat is een pauze van 45 minuten. Na die pauze gaat de tijd eigenlijk vrij snel moet ik zeggen. Tot 18:00 werken vind ik tot nu toe eigenlijk nog niet zo’n probleem. Ik ben wel moe na zo’n dag, maar het is ook weer niet zo dat ik niets meer waard ben. Avondeten erin en het gaat weer prima ;).

Woensdag was eigenlijk wel een mindere dag. Ik had me ingesteld op verhuizen en skypen. Mama was jarig dus het leek me leuk om haar ook even te spreken en te zien! Ik had me ook verheugd om van de accommodatie echt mijn eigen plekje te kunnen maken door mijn koffers uit te pakken, dingetjes op te hangen, etc. Maarja, dat ging dus weeeeer niet door. En toen begon mijn dipje :p Ik had gewoon behoefte aan Nederlandse woorden, bekende mensen, een knuffel. Even goed gehuild op mijn kamer, wat gegeten en vroeg naar bed. En dat hielp! Echt! Donderdagochtend stond ik fris en fruitig op en het werd alleen maar beter. Bij het ontbijt is er altijd ook iets van een al klaargemaakte toast en nu waren het twee geroosterde boterhammen met gesmolten kaas en tomaat. KAAS! Hallelujah. Op het werk ging het ook supergoed, ik had eigenlijk genoeg te doen, vond makkelijker mijn weg, het was gezellig, etc. Ook voelde ik me 10x minder ongemakkelijk met telefoneren (ik heb altijd iets van een angst om de telefoon op te nemen of iemand te bellen, superstom, I know).
Ik vroeg ook naar de verhuizing en nu was het dus zondag. Daar kon ik me nu ook gemakkelijker bij neerleggen. Gewoon een vaste datum, geen “sorry I’ll really try tomorrow”.

’s Avonds heb ik een heerlijk rustig avondje gehad. En vrijdag was ik vrij! Ik kon uitslapen tot 8:15 (god, dat klinkt nog steeds vroeg eigenlijk), ik heb op mijn gemakje gedoucht en rond 9:15 ontbeten. Geen hond te bekennen in Marhaba, ik kon zelfs de tv verstaan. Toen naar mijn kamer gegaan, opgezocht wat ik zou gaan bekijken en hup, Abu Dhabi in! En het was zulk lekker weer! Ik ben over Corniche Road gelopen, richting het city center. Maar dat was toch echt een stukkie verder dan gedacht… Maar het was leuk om Corniche Road te zien in daglicht. :) Ik ben eerst aan de strandkant gaan lopen en later ben ik aan de andere kant van de weg gaan lopen, door alle parken. Er zijn echt super veel parken, er kwam geen eind aan. Ik wist ook echt niet waar ik was op een gegeven moment. Ik had wel een mini plattegrond (van een van de Dubai/Abu Dhabi boekjes die ik had gekregen) mee maar daar bleek ik later niet zo veel aan te hebben. Op een gegeven moment ben ik maar naar rechts gegaan, op zoek naar het winkelcentrum waarvan ik de naam alweer ben vergeten. Die straatnamen kloppen volgens mij voor geen meter. Dus ik heb maar wat rondgelopen en rond half 2 heb ik een taxi genomen naar Marina Mall, want ik had toch wel honger en daar wist ik al wat beter de weg te vinden. Ik was dinsdagavond namelijk even snel naar Marina Mall gelopen voor beltegoed en wat kleine boodschapjes. Taxi’s zijn hét vervoermiddel hier en het is ook echt niet duur. Eenmaal bij Marina Mall heb ik eerst bij Starbucks gekeken maar daar hadden ze niet iets waar ik zin in had en toen ben ik maar de bordjes Food Court gaan volgen. Daar zijn een aantal eet- en drinkgelegenheden en een hele hoop tafels en stoelen. En ernaast zijn ook wat attracties waar je “uitzicht” op hebt, waaronder een achtbaan! Ik heb het niet helemaal gezien, wie weet is het een kinderachtbaan die superlangzaam gaat, maar hee, het gaat om het idee. Een achtbaan in een winkelcentrum! Maar goed, ik zag een koffietentje en daar hadden ze broodjes. ZO FIJN om weer BROOD te eten ’s middags (lunch/avondeten in Marhaba is een buffet met elke dag verschillende warme gerechten en wat koude dingen voor salade, maar geen broodjes oid). Dat broodje ging er dus echt wel in. Hierna heb ik heel even rondgelopen in Marina Mall, maar mijn voeten waren helemaal op, dus ben ik niet veel winkels in geweest. Alleen zag ik toen Forever21 en kon ik me niet beheersen. Natuurlijk ook wat gekocht… Gaat lekker, week 1 en mijn geld gaat er nu al aan. Alleen doet mijn pinpas het niet bij winkels?! Ik moet nog even uitproberen of die het wel doet bij een ATM en anders wordt het bellen naar ING (mam…? :D) en gewoon de credit card gebruiken. Terug bij het hotel ben ik op mijn bed geploft en heb ik nog een uurtje geslapen en daarna ben ik wat gaan eten, gewoon in het medewerkersrestaurant. Tussen Marina Mall en het Hilton zag ik trouwens wel een leuk restaurantje, met terras aan het water (eerste terras dat ik zag, alles is binnen namelijk, omdat het in de zomer niet te doen is buiten). Dus die ga ik onthouden ;) Wel eerst even checken op het internet, geen idee wat ze hebben en hoe duur het is namelijk.

Ik ontmoet wel veel mensen trouwens, maar tot nu toe slechts twee Nederlanders: een chef uit de keuken en een stagiaire bij FO (alleen gaat zij eind van de maand alweer naar huis). Er is ook een jongen die hier werkt en hij wilde me gisteren al uit eten nemen en vandaag wilde hij me mee nemen naar Dubai. Hallooo, ik ben er net, eerst Abu Dhabi.
Verder herkent iedereen me echt supersnel. Mijn naam is nog wel een probleempje, maar goed, dat geldt andersom ook. En dan lijkt iedereen ook nog eens onwijs op elkaar. Hopelijk ga ik mensen wel herkennen en anders, lang leve de naambadge! Iedereen komt en gaat hier trouwens. Vanavond heb ik gegeten en gekletst met een hartstikke aardige jongen, nouja … man (ik had hem 23 geschat en hij is 33 ofzoiets). Weet ik eindelijk een naam, is morgen zijn laatste werkdag, pff.. Ik dacht trouwens dat hij homo was, maar hij is al 5 à 6 jaar getrouwd en zijn vrouw is nog hartstikke knap ook, haha!

Morgen is het zaterdag, wat betekent dat de ene helft van het team vrij is en de andere helft van het team moet werken van 9 tot 17. Morgen zijn de vrouwen aan de beurt om te werken, dus dan begint mijn zesdaagse werkweek. Ik ben benieuwd wat het gaat brengen. Kom maar op! Ik hoop alleen dat die joekel van een vandaag opgelopen blaar onder mijn voet morgen verdwenen is. Ik ga voortaan niet meer zo veel lopen. Oh wacht, beter plan: nieuwe schoenen kopen! Marina Mall, here I come! (oke grapje doei)

  • 18 Januari 2014 - 14:52

    Jeanine :

    Heel leuk om je belevenissen te lezen!
    Enne dopjes zijn niet aan een land gebonden he! Dus daar mag je ook baal momenten hebben! Heel normaal; alles is anders en spannend. Leuk ook, maar niet gek dat je de bekende en vertrouwde dingen/mensen mist!

  • 18 Januari 2014 - 14:58

    Jennifer:

    Wat zijn je verhalen gaaf zeg! Ik wil het liefst stoppen met lezen.. Ik word jaloers haha.
    Ik ga in juni naar m'n vader en kom je zeker weten opzoeken voor die lekkere Nederlandse knuffel haha! ;) dikke kus Jennifer

  • 18 Januari 2014 - 15:03

    Linda:

    Wat een leuk stukje weer lein! En die foto's... ik ben jaloers! Ziet er super lekker uit daar (beter dan hier want hier regent het alleen maar)

    xx

  • 18 Januari 2014 - 15:16

    Toos:

    wat fijn om dit allemaal te lezen, lieverd xxx
    en wat een berg foto's, zier er goed uit,
    dikke kus mam

  • 18 Januari 2014 - 16:01

    Angelique:

    Hoi Lein,
    Wat super leuk om je verhalen te lezen! We gaan je volgen hoor!!!
    Die dipjes horen er bij maar hou je vast aan het feit dat ze ook weer voorbij gaan!
    Heerlijk dat je de Forever 21 ontdekt hebt, daar krijg je ook altijd weer energie van

  • 18 Januari 2014 - 23:13

    Nadine:

    Hey Majo, super fijn dat je goed bent aangekomen daar en leuk dat je op hr zit, want hr is natuurlijk ook super leuk;) wij hadden precies hetzelfde probleem in China met internet etc, maar dat komt helemaal goed! blijven schrijven kanjer ik volg je vanuit Dublin! :D Xx Nadine

  • 19 Januari 2014 - 17:03

    Marga:

    Hoi Marjolein,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Best wel stoer allemaal!!
    Nou ik blijf je volgen en veel succes.
    Groetjes Marga

  • 19 Januari 2014 - 17:14

    Trudy:

    Leuk om te lezen Marjolein, have fun xxx

  • 20 Januari 2014 - 14:18

    Freek Van Rij:

    Leuk om dat allemaal te lezen. Ik kan niet wachten om het allemaal te zien. Dikke kus van pap.

  • 20 Januari 2014 - 20:03

    Ellen:

    Hoi Marjolein,

    Jij kent mij niet en ik jou niet persoonlijk....maar ik ben een collega van je moeder... En zij vertelt vol trots over jou en je avontuur en stuurde de link dus door. Leuk om je belevenissen te lezen hoor!
    Veel plezier, werkse en kijk goed uit daar! Groetjes van Ellen

  • 20 Januari 2014 - 22:52

    Ingrid:

    Hi Marjolein,
    We kennen elkaar niet maar ik ben een collega en lunchmaatje van je vader. Hij zei dat je het leuk vindt als er iemand op je blog schrijft. Bij deze dus. Je vader verteld vaak over je en we hebben het afgelopen jaar zonder dat jij het wist met je mee geleefd;). Super dat je nu in Abu Dhabi bent en het lekker naar je zin hebt. Geniet van je tijd daar. Groetjes Ingrid

  • 20 Januari 2014 - 22:55

    Dikkie Noordam:

    Hoi Marjolein zo geweldig dat je dit doet geniet ervan meid ik zal je blijven volgen heb ik je mams beloofd Gr dikkie

  • 21 Januari 2014 - 11:22

    Karin Otto:

    Hoi Marjo;ein, ik ben een hele lieve collega van je vader uhmmmm. Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Een hele nadere wereld he. Heb je al een mooie rijke sjeik ontmoet met heel veel kamelen ha,ha.... Heel veel plezier en veel werkervaring toegewenst. Ik hoop dat je gauw je draai vind en dat je goed op jezelf past!. Maak veel vrienden en geniet ervan het is net een Arabisch sprookje en jij zit er midden in. Het land ziet er echt mooi uit en het is daar lekker warm hmmmmmm..

    Groetjes Karin

  • 21 Januari 2014 - 18:56

    Karin Noomen:

    Hoi Marjolein,

    Ik ben een collega van je moeder en heb al een hoop gehoord van deze enorme uitdaging ! Ik vind het heel erg leuk om te lezen van wat je daar allemaal mee maakt. Heel veel plezier daar en succes met je werk !

    Groetjes,
    Karin

  • 21 Januari 2014 - 19:30

    Dennis Crea Theo:

    heey leinnn
    leuk om te lezen. eerste wat ik zij ow wacht eerst lezen dan gtst.
    kun je dat nu wel volgen nog de nederlandse series bv. gtst of all your need is love????
    ik kijk uit naar je volgende verhaal van al je avonturen.
    en tip voor je blaar een naald en een aansteker en een hele grote pleister.
    xxxx

    dennis

  • 21 Januari 2014 - 22:04

    Martine:

    Ahh wat súper leuk om allemaal te lezen zeg!
    Ik moet zó lachen om sommige stukjes!

    En over je angst om de telefoon op te nemen of mensen te bellen .. Dat is echt niet stom hoor! Ik heb precies hetzelfde! Want zal ik je eens wat vertellen ..
    Soms als ik alleen thuis ben en de telefoon gaat en ik ken het nummer niet, dan neem ik niet eens op xd Dat is pas stom haha.

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Blijven doen he :D

    Liefs xxx

  • 22 Januari 2014 - 11:33

    Ria Bos:

    Hoi Marjolein,
    Wat heb jij in korte tijd al een boel geschreven en meegemaakt. Het is en blijft een hele belevenis! Je bent in een totaal andere wereld daarginds. Zo'n ervaring pakt niemand je meer af. Maar ook knap dat je het allemaal doet. Soms zal het wel eens moeilijk zijn. Maar meid, probeer er zo veel mogelijk van te genieten. Het allerbeste toegewenst. Hou je haaks!! Ik blijf je op afstand volgen.
    Groetjes Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

21 jaar, 3ejaars studente International Hotel Management aan de NHTV Breda.

Actief sinds 01 Jan. 2014
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 18612

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 19 Juli 2014

Stage in Abu Dhabi

Landen bezocht: